03-08 Let’s go to San Francisco!

4 augustus 2017 - Olancha, California, Verenigde Staten

Hier zijn we weer, dit keer vanuit de USA.

We hebben een goede vlucht gehad, vertrokken vanuit Amsterdam, via Dublin waarna we rechtstreeks vliegen naar San Francisco. Aangekomen op International Airport nemen we een metro naar de andere kant van de baai (Oakland) waar we de eerste 3 nachten zullen verblijven.

We zijn laat in de middag op onze bestemming, met een tijdsverschil van 9 uur minder dan in Nederland, hebben wij er al een lange dag opzitten...een hele lange dag. Vroeg naar bed dus.

Na wat slapeloze nachtelijke uurtjes, gaan we op pad om de stad te verkennen. Omstreeks 7.00 uur zijn we onderweg naar de metro, een handjevol mensen loopt over straat, de meeste van hen zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Om aan kaartjes te komen, wordt er in eerste instantie $20,= van de creditcard belast, dit bedrag is naar boven of naar beneden bij te stellen. Op een lijst staan de bestemmingen met een tarief daarachter, aan de hand daarvan komt er een ticket tot stand. Je moet het maar weten! De mensen zijn zeer behulpzaam, zodra ze merken dat er zich een probleem voordoet, staan ze gelijk klaar om te helpen.

Met een oorverdovend, ijzer op ijzer, geluid schiet de metro in volle vaart over de rails, onder de baai door en het financiele centrum van San Francisco is onze eindbestemming. Van hieruit gaan we een stukje van de stad doorwandelen.

We starten dus in het financial district, waar we gelijk met onze hoofden achter in de nek lopen vanwege de hoge gebouwen waarvan we niet eens altijd het hoogste punt kunnen zien vanwege laag hangende bewolking. Bewolking die zowat altijd aanwezig is in de ochtend in deze stad.

Via de Dragon gate betreden we Chinatown, een kleine wijk gelegen tussen de hoge gebouwen waar (uiteraard) alles Chinees is. De mensen, architectuur, straatnaambordjes, de aankleding met rode lampionnen boven de Grant avenue en de kleine winkels gevuld met typische Chinese produkten zoals: Beeldjes van jade, grote edelstenen, porselein, voorwerpen van ivoor… alles een beetje kitsch, in onze ogen.

Het oorspronkelijke Chinatown is van 1848 en werd door een reeks van aardbevingen in 1906 totaal verwoest. En dit gedeelte is later opnieuw opgebouwd in Chinese stijl.

In een klein parkje aan de rand van Chinatown, wordt Tai chi beoefend, een Chinese bewegingsleer in slow motion om alle spieren goed los te maken.

Tussen de hoge wolkenkrabbers met spiegelruiten staat de 260 meter hoge Transpyramid, nog opvallender dan de andere torens, dit vanwege zijn vorm. Waar je ook kijkt, overal in de stad zie je deze kolos opdoemen.

In een parkje zien we de eerste kolibri’s, een bijzonder klein vogeltje die met zijn lange dunne snavel bloem voor bloem afgaat om nectar eruit te zuigen. Hij fladdert zo snel met zijn vleugeltjes dat je die niet eens ziet! Hier wordt hij ook wel Hummingbird genoemd, humming is zoemen, het zoemen van de vleugels.

Hier zien we onze eerste squirrel, waar we er naar alle waarschijnlijkheid nog heel veel van gaan zien!

Bij de Ferry Building aan het water is de Farmers Market gaande, hier biedt men ambachtelijke produkten aan uit eigen landbouw. Groente- en fruit, kaas, vis, honing en nog veel meer. Zelfs een bikini van konijnenvacht!! Onder het genot van een hapje of drankje van de eetstandjes van allerlei nationaliteiten, speelt het dixi bandje een gezellig geluidje over de markt, er hangt een gemoedelijke sfeer. De meeuwen scheren krijsend over de markt om te zien of er voor hen ook iets valt te halen.

Onderweg naar de 60 m. hoge Coit tower, die ligt op een heuvel, komen we door nog zo’n mooi stukje stad. Het groen naast de traptredes bergopwaarts is fraai, met bloemen en wederom veel kolibries. Menig hardloper test hier zijn conditie.

Vanaf de voet van de Coit tower hebben we een mooi uitzicht over de stad, Lombard street en de baai met Alcatraz.

De Coit tower is gebouwd in 1933 ter herinnering aan de vrijwillige brandweer van de stad.

Wat we daar weer zien, bij de toren….altijd weer die honden, zullen jullie denken. Toch wil ik het even vertellen. Een goud blonde golden retriever geschoren als een leeuw! Vanaf zijn kop tot op zijn schouders weelderig haar, daarachter alles geschoren en aan het puntje van zijn staart een dikke flos.

Op de beroemde pier:39 liggen de zeeleeuwen op de pontons te luilakken, we ruiken ze al vanaf een afstand, dus ze zijn er! Ze slapen, vechten, grommen en blaffen en laten merken dat ze zeker niet altijd van elkanders gezelschap genieten.

Fishermans wharf en Lombard Street zijn ook de grote bezienswaardigheden van de stad.

Lombard street heeft de naam, ’s werelds bochtigste straatje te zijn. Vanaf Russian Hill zie je de weg naar beneden zigzaggen. Het is er afgeladen vol met auto’s (lees: huurauto’s), want iedereen wil toch, net zoals in de film, over dit beroemde straatje rijden.

Zonder een tochtje in de klassieke cable car, door de steile straten, ben je niet echt in San Francisco geweest! Ting ting ting klinkt het door de straten als de uit 1873 gebouwde tram een kruising oversteekt. We zitten op de houten bankjes en hangen aan de zijkant. Een gripman bedient het mechanisme waarmee de tram zich vastklemt aan de kabel tussen de rails onder de weg. Op het einde van het traject wordt de tram handmatig omgedraaid om vervolgens weer een vracht toeristen te verplaatsen. Er rijden continu meerdere trams en de wachttijd bedraagt ongeveer 1 uur. Dat is het zeker waard.

We huren fietsen voor 1 dag en fietsen langs de baai naar de Golden Gate bridge (ooit de langste hangbrug ter wereld). We fietsen tot ongeveer de helft en daarna naar Baker Beach, waar we nog een mooi uitzicht hebben op de zijkant van de brug.

Door het hele relaxte Golden gate park, met heerlijk geurende eucalyptusbomen, parkjes en bloemenperken, fietsen we naar de Painted Ladies (huizen gebouwd van Seqouia hout in Victoriaanse stijl, in diverse pastelkleuren). De beroemdste van hen liggen aan de Alamo Square, waar ook de intro van Fullhouse (televisie serie van de jaren ’80) is opgenomen.

Via het Civic Centre, een prachtig stadsgebouw van de overheid met een koepeldak en goudglimmende ornamenten, gaan we via de heuvelachtige weg terug naar de fiesenverhuur.

Met de ferry gaan we terug naar de andere kant van de baai, waar we logeren. We zeggen San Francisco vaarwel!!

San Francisco op zich heeft 825.000 inwoners, het gehele gebied rondom de baai herbergt 7.3 miljoen inwoners. En heeft de reputatie van vriendelijke en tolerante stad. San Francisco is opgebouwd door de komst van, vissers vanuit Italie en Portugal, Russische en Joodse kooplieden en Chinese spoorarbeiders. In de veertiger jaren kwamen veel Afro-Amerikanen vanuit het zuiden, in de sixties was de hippiegolf en eind jaren 80 kwamen de carrieremensen. Door deze enorme groei met prijsstijgingen tot gevolg werd de stad opgezadeld met 15.000 daklozen en bedelaars.

1. Kippie:
    4 augustus 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer! En wat hebben jullie al veel gezien. Kan niet wachten tot het volgende stuk, omdat ik stiekem toch een heel beeld bij krijg zodat het net is of ik er ook een beetje heb gelopen. Xxx liefs
  2. Jeanne Huisman:
    4 augustus 2017
    Mooie foto's en een mooi verslag.geniet er van allemaal.liefs en groetjes
  3. Jos:
    4 augustus 2017
    Helene ,Nico ,Mia en cor , geniet van de mooie ervaringen die jullie daar opdoen.
    Groetjes ,Jan en Jos
  4. Jan Riky:
    4 augustus 2017
    ja het is een mooie en gezellige stad met aardige mensen.
    Je hebt het weer mooi onder woorden gebracht.
    Nou op naar Las Vegas.
    Geniet van de reis.
    Gr Jan Riky en de Mo
  5. Hanneke:
    4 augustus 2017
    Mooi verslag! Leuke stad he!
    Geniet saampjes van jullie super reis.
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
    Bye bye! Have a good trip!