21-08 Mountain high, river deep

22 augustus 2017 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Een dag uit het leven van een hiker...

De tweede dag in Teton Village breekt om 6.00 uur aan voor ons. Nog geen 10 minuten onderweg, als we in de schemer een eland met baby zien staan. Moeder moose kijkt naar ons en wij naar haar, wij lopen netjes met een boog om haar heen, zodat ze weet dat ze voor ons niet hoeft te vrezen en dat lijkt ze al snel in de gaten te hebben! Na wat foto’s te hebben gemaakt van dit heerlijke koppel vervolgen wij ons pad en zij grazen rustig verder. Hoe mooi is dit.

De eerste avond hebben we zeker wel een uur gereden door elanden gebied, in de hoop er toch wel eentje te kunnen spotten…niets gezien. En nu, nu we er niet op rekenen staan ze daar, op een plaats waar we ze niet verwachten.

Met de elanden nog in onze gedachten, zien we vanaf een afstand, een clubje van 5 jonge vosjes spelen in het gras, als we voorbij lopen zitten ze verstopt in de lage struikjes, maar we horen ze nog een zacht vossen geluidje maken. De Squirrels en de chipmuncks dansen om ons heen, alleen die hebben we al zoveel gezien, dat het bijna lijkt alsof ze niet meer meetellen, toch blijven ze erg grappig en vooral heel snel. Op onze route naar de top van Rendez Vous mountain van ruim 3.100 meter hoogte komen we nog meer dieren tegen. Hertjes met jongen, marmotten (murmeltiere) die het hoger gelegen rotsgebied vertegenwoordigen, een kolibrie en 3 grousses zien we als we bijna op de top zijn. Hier is het gedaan met de beesten, want de eerste kabelbaan is gearriveerd. Ik weet niet wat de Nederlandse benaming is van een Grousse, maar als ik hem moet omschrijven zou ik zeggen, dat deze hoenderachtige de vorm heeft van een hele grote kip. Een verenkleed in grijstinten en een kleine kromme snavel. Misschien sneeuwhoen?

Aan de achterkant van de berg dalen we af, door een prachtige ongeschonden vallei loopt een 2-schoens breed pad, door prachtige velden met weelderige wilde bloemen in allerlei kleuren en alles volop in bloei. Elke stap die wij zetten in dit hele mooie stukje ongerepte natuur brengt een ander luchtje met zich mee, van kruiden tot dennengeur. Wat een genot! De rotsen zijn ruig en kaal met af en toe een overgebleven sneeuwvlekje erop. Een smal beekje dwarrelt vanaf de berg de vallei in.

Vrijwel geen mens te zien hier, de rust is overweldigend!

Constant zijn wij op onze hoede, want dit gebied herbergt beren. Zowel de zwarte- als de agressieve grote broer, de Grizzly beer komen hier voor. Grote stenen in de het gras doen al vrij snel denken aan een slapende variant. De route loopt deels door een donker bos, waar de natuur, de natuur is mogen blijven. Ontwortelde bomen, stronken, grote keien….overal kan een beer achter schuil gaan, je wordt er een beetje achterdochtig van..haha. Zelfs als we pauze nemen zitten we in positie tegenover elkaar, Nico speurt mijn background af en ik de zijne, met tussen ons in …een flesje bearspray! Voorkomen is beter dan genezen en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Puur uit voorzorg hebben wij deze spray gehuurd bij een outdoorshop, het wordt aangeraden deze bij je te dragen in afgelegen gebieden, de zogenaamde bear habitats.

Wat precies de inhoud is weten wij niet, maar het vermoeden doet dat het een soort pepperspray is. Adviezen worden ook gegeven hoe jezelf te gedragen in gebieden waar beren leven, 1 daarvan is van je eigen late horen. Dat doen wij dus echt alleen als wij denken dat het noodzakelijk is, bijvoorbeeld op een pad, waar we niet kunnen zien wat er aan de andere kant van  een bocht gebeurt. We zingen in koor: Ik zag 2 beren, broodjes smeren….en klappen daarbij in onze handen. Maar zouden we dit continu doen, dan hadden we de Pine marten niet gezien, een beest (marterachtige, grote variant) met een bruine bontvacht, een idem dito staart en korte pootjes. Hij maakt een korte detour door de struikjes en keert 1 meter achter ons terug op het pad, het pad is immers niet breed genoeg om te kunnen passeren!

Na een hele lange afdaling in de brandende zon zijn  we na ongeveer 25 kilometer wandelen, om 15.00 uur terug in Teton Village.

Moe, maar zeker voldaan….wat een topdag!!

1. Peter, Bianca & Jelte:
    22 augustus 2017
    Hoi, wat hebben jullie toch weer een mooi land uitgekozen om op vakantie te gaan! Wij hebben jullie reisverhaal weer gelezen en de mooie foto's bekeken. Wat een mooi uitzicht zal dat zijn als je op die rotsen zit en staat en gelukkig zijn jullie geen beren tegengekomen. Inmiddels hebben jullie de zonsverduistering ook meegemaakt, wat een mooie ervaring zal dat geweest zijn. Geniet ervan. Peter, Bianca en Jelte.