23-08 Aangdaan, door zon en maan

23 augustus 2017 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

De meeste lezers zullen misschien denken, is een totale zonsverduistering nu echt zo’n spektakel? Nou, wij kunnen melden dat is zo! Letterlijk is het verschil tussen een totale en een gedeeltelijke verduistering een verschil van dag en nacht. We hebben heel de vakantieplanning zo in elkaar gezet dat we precies op 21 augustus 2017 een tussenstop kunnen maken in het hart van de schaduwlijn van de maan.

De total solar eclipse is wel een dingetje in de USA. Het is al weken in het nieuws, over ondeugdelijke eclipse brillen. Langs de weg staat extra politie en extra signaleringsborden voor de snelheid. En men waarschuwt voor een enorme drukte op de weg. Toeval of niet we zijn met z’n allen vroeg wakker, zodat we eerder dan gepland kunnen vertrekken en dat was maar goed ook! We moeten ongeveer 150km rijden, om op de plaats van bestemming aan te komen, maar na nog geen 10km gereden te hebben, staan we in de file. Stapvoets rijden we, met het prachtige, machtige Yellowstone Np nog in de binnenspiegel.

Gelukkig voor ons blijkt de file te zijn ontstaan door een kettingbotsing van meerdere auto’s, dus kunnen wij onze weg vervolgen. Door het glooiende landschap valt op dat we in een kilometers lange kolonne rijden en maar af en toe komt een auto tegemoet. We willen onze auto parkeren nabij het plaatsje Rexburg, maar al snel blijkt dat we niet de enige zijn. De bewoners willen graag dat wij onze auto parkeren in hun voortuin voor $20. Maar na wat doorrijden heeft de gemeente Rexburg een groot graanveld gratis ter beschikking gesteld,  naast een vulkaankegel. Hier parkeren we onze auto met zo’n 500 anderen.

Het is inmiddels 10:15 wanneer de maan voor de zon schuift.

Zodra de maan, de zon voor 80% bedekt beginnen er veranderingen zichtbaar te worden. Het daglicht neemt merkbaar af en de natuur reageert hierop. De temperatuur daalt, de bloemen sluiten en we zien de spreeuwen hun nachtverblijf zoeken op de stroomdraden.

Een 5minuten voor de totaliteit begint de lucht te veranderen. De wolken aan de horizon worden rood gekleurd en de lucht wordt donker alsof er een onweersbui aankomt.

Ongeveer 10 seconden voor de totaliteit begint het unieke schouwspel. De maanbergen onderbreken de laatste lichtstralen wat men het parelsnoereffect noemt. Langs de donkere zijde van de maan begint men de heldere corona van de zon te zien.  Hierdoor krijgt men de aanblik van een ring met een fel schitterende diamant. Deze diamantring is slechts even zichtbaar.

Het is heel mooi om dit eens mee te maken.

Vanuit het westen ziet men de donkere schaduwvlek van de maan over de aarde aankomen razen, die als een donkere kap over je heen dichtgaat.

En dan ….om 11:35 is het aardedonker, de zon is niet meer te zien er is slecht een zwart gat aan de lucht, in feite de onverlichte kant van de maan.

Nu is de corona ofwel zonneatmosfeer die bestaat uit gas goed met het blote oog zichtbaar. Sommige gasstralen kunnen wel 1miljoen km lang zijn.

Het zonoppervlak golft als een lavabron, waar we ook zonnnevlammen zien, die er uit zien als een vlamboog.

Na 2 minuten en 18 seconden eindigt het plotseling weer met de diamantring. Het felle licht doet pijn aan de ogen maar iedereen juicht van blijdschap. Een nieuwe dag breekt als het ware aan. De bloemen gaan weer open en de hanen beginnen weer met kraaien.

We hebben allemaal kippenvel dit gezien te hebben, of is het de kou? Wat een geweldige Once in a lifetime experience!!

1. Peter, Bianca & Jelte:
    25 augustus 2017
    Wat een bijzondere belevenis moet die zonsverduistering geweest zijn!! En wat een mooie foto's hebben jullie ervan kunnen maken! Fantastisch! Geniet van jullie laatste week daar in Amerika! Groetjes Peter, Bianca en Jelte
  2. Jan Riky:
    27 augustus 2017
    het is weer super.
    gr van ons
  3. Jan Riky:
    27 augustus 2017
    wat een ervaring en mooie foto's
    gr van ons
  4. Kippie:
    1 september 2017
    Kan niet wachten op de foto's! Geniet nog de laatste paar dagen en tot snel!!