05-08 Back to nature!

5 augustus 2017 - Olancha, California, Verenigde Staten

De roadtrip gaat nu echt beginnen.

Wij zijn de komende weken in het bezit van een 7 pers. Dodge Grand Caravan. Een auto die nog niet zoveel kilometers op de teller heeft staan en amper een half jaar oud is. De achterklep en de schuifdeuren gaan automatisch open en we ontdekken nog steeds nieuwe opbergvakken en lades.

Daar gaan we dan….cruisin’ over de Highway van Californie richting Yosemite NP. Het is zo ontzettend droog in deze omgeving en er heerst een enorme brand, die nu redelijk onder controle is. De oorspronkelijke route die wij willen rijden is afgesloten…de brand gooit roet in het eten. In de omgeving van Mariposa zijn duizenden mensen geevacueerd en 60 huizen zijn in vlammen opgegaan. Triest!

De temperatuur tikt vroeg in de middag de 104 graden Fahrenheit aan, dat is gelijk aan 40 graden Celsius.

We verblijven 3 dagen in een houten blokhut, midden tussen de heerlijk geurende dennenbomen in een klein gehucht (Midpines) met zo’n 400 inwoners, aan de rand van Yosemite NP. Een plaats waar we ons gelijk thuis voelen.

Op het buitenterras hangt een schommelstoel, waarin we heerlijk wiegend genieten.

Yosemite NP is een 3.000 km2 groot natuurgebied. Een explosie van natuurlijk schoon; denderende watervallen, spiegelgladde meren, indrukwekkende rotswanden, lieflijke weides, fantastische uitzichten, eeuwige reuze bomen en duizenden toeristen.

Taft Point (2.287 m.), Sentinel Dome(2.476m.) en het op 2.200 m. gelegen Glacier Point geven prachtige uitzichten over de uitgestrekte vallei, met zicht op de Halfdome en watervallen die de Merced river voeden, deze kronkelt als een zilverdraadje door het dal. Overal lopen de squirrels, soort van eekhoorns in verschillende uitvoeringen, die vrij tam zijn. Tunnel view geeft een mooi uitzicht over de vallei, met El Capitain en Halfdome als echte blikvangers.

De tweede dag in Yosemite NP is voor de Halfdome hike. Hiervoor is een permit nodig, deze hebben we aangevraagd in april, via een loting wordt er bepaald wie de hike mag doen, de plaatsen zijn beperkt, maar wij zijn erbij!!

De dag begint vroeg, we rijden om 4.00 uur aan en starten om 5.15 uur met de hike van ongeveer 10 uur. Het eerste stukje lopen we in het donker en binnen een uur zijn we middels meer dan 600 traptredes van graniet bij de prachtige Vernal falls, een brede muur van water klatert ruim 100 meter langs de rotswand diep het ravijn in. De Nevada Falls die weer wat hoger ligt is ook zo’n beroemdheid. Dan loopt de route door de Little Yosemite valley, waar het wederom wemelt van de squirrels, salamanders en we zien daar een soort patrijs met 15 kuikens! Een aardig clubje om bij elkaar te houden!

Omstreeks 9.45 staan we onder aan de beroemde/beruchte kabels die het laatste stukje naar de top van de Halfdome moeten overbruggen. Het is nog maar 10.15 uur als we op de 2.693 m. hoge top zijn aangekomen. De zon brandt op het graniet. Het is een pittige klim. We hebben een prachtig 360 graden panorama uitzicht over de hele Yosemite Valley.

Tijdens het afdalen zien we een beer. Wij blijven rustig staan, de beer heeft duidelijk geen interesse in ons en vervolgt zijn pad de struiken in, waar hij de takken onder zijn poten laat kraken. Verderop zien we, als we onze shirts in het water onder dompelen voor wat verkoeling, een zwarte slang voor ons liggen op een boomstam. De natuur is op zijn mooist. De watervallen vloeien nog zo volop omdat er in de winter zoveel sneeuw is gevallen, dat nog niet alles is gesmolten, wat normaal wel zo is in augustus.

Bij Toulumne Grove staan de reuze Sequoia’s die meters hoog worden en meters in omtrek, sommige zijn zo oud als het colloseum in Rome! Vroeger zijn deze bomen zo massaal gekapt dat er nog maar een enkeling (echte dikke) over is. Ze zijn dan ook op maar 4 plaatsen in Californie en op een handjevol andere plaatsen in de wereld te vinden. Ook hier zien we de wilde beren!

Via de Tioga Pass die op zo’n 3.000 meter hoogte ligt komen we bij de east exit van Yosemite Np……wat ben je mooi!

Take a hike and enjoy!

1. Jeanne Huisman:
    5 augustus 2017
    Helene je bent een geboren schrijfster het is net of ik er bij ben.Ik geniet er van en kijk uit naar het volgende verslag.
  2. Lisanne:
    6 augustus 2017
    Wat gaaaaf! Mooie foto's ook!! Kunnen jullie niet zo'n eekhoorntje mee naar huis nemen? :) Geniet ervan!
  3. Anita:
    6 augustus 2017
    Echt super leuk om te lezen Helene..en wat geweldig wat jullie allemaal zien en doen.
    Geniet er van en ook ik kijk uit na je volgende verslag. Groetjes Anita
  4. Thera:
    8 augustus 2017
    Wat geweldig.PRACHTIG . Willen jullie die boom soms om duwen? Zal niet meevallen.
  5. Peter, Bianca & Jelte:
    8 augustus 2017
    Hallo reizigers, wat een geweldig avontuur maken jullie er weer van en leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Een lange voorbereiding ging hier aan vooraf maar het resultaat mag er zijn ! De mooie natuur en vooral die beklimming van 10 uur zien er mooi uit. Jullie zullen wel geen spierpijn hebben gehad want jullie zijn wel wat gewend ;-} Op naar de volgende state. En je weet het, als jullie wat bestellen, gewoon supersize ! Gr. Peter, Bianca en Jelte.