10-08 Majestic, elegant, impressive, fantastic…..Grand Canyon!

10 augustus 2017 - Holbrook, Arizona, Verenigde Staten

3 Dagen Las Vegas, 3 dagen een schouwspel aanzien van: pracht en praal, licht en geluid, groot- groter- grootst,  en dan niet te vergeten de veelzijdigheid aan mensen die het dag- en nacht leven van Vegas sieren. De Elvis Look-a-likes, de weddingchapels, de hotels zoals: Ceasars palace, The Venetian, MGM Grand,   New York New York, Paris, Luxor, Bellagio, Circus circus... allen aangekleed zoals de naam al doet vermoeden en niet zomaar…..echt groots!! The Venetian bijvoorbeeld, een hotel volledig in Venetiaanse stijl, compleet met fonteinen, nagebootste Venetiaanse bruggen, shoppingmall met een plafond waarbij het lijkt alsof je naar een perfect blauwe lucht staart met her en der een wolkje, het San Marco plein, maar het ultieme is toch wel…. de gondoliers die hun beste Italiaans vertolken in de vorm van gezang en zo hun gemotoriseerde gondels door de kanalen van the shoppingmall sturen. Elk hotel zijn eigen thema, zijn eigen stijl, maar elk hotel heeft dezelfde gigantische gokhallen, waar iedereen toch wel geloofd in de grote winkansen. Las Vegas heeft de grootste hotels ter wereld en jaarlijks bezoeken 40 miljoen mensen van over de hele wereld deze stad midden in de woestijn, waaronder ook wij dit jaar.

So much to see, so much to do! Teveel om alles te vertellen, het is moeilijk om er een voorstelling van te geven, denk grootser dan je denkt dat het zal zijn en je bent in de goede richting!!

Las Vegas een stad zonder grenzen, maar Las Vegas heeft meer…

Zo zijn wij bij de Red Rock Canyon geweest.

Dit, naar schatting, 65 miljoen jaar oude gebergte vormt een ruige wal van rood gesteente, een stukje buiten de stad. De rust en de ruimte zijn een groot contrast ten opzichte van Las Vegas.

De stad hebben we verlaten en wij bezoeken een andere attractie nabij Las Vegas. Nadat we de security check/staatsgrens moeiteloos zijn doorgekomen, rijden we over de Hoover Dam. Een mega structure in de Colorado River, gebouwd tussen 1931 en 1935 voor $ 60 miljoen dollar, het 185 meter lange stuwmeer (Lake Mead) zorgt voor de watervoorziening van San Diego en Los Angeles. De turbines produceren ongeveer 4 miljoen kwh stroom per jaar, maar nog altijd is dit niet genoeg om geheel Las Vegas’ energieverbruik op te vullen!

Via de memorial Bridge rijden we de volgende staat binnen, Arizona.

Eens kijken wat ons hier doet verwonderen!

Get your kicks on route sixty-six! We rijden over de historic route:66, met zo mee en dan wat verspreide oude auto’s, een rijtje nagebootste western bouwwerken, een gevangenis uit 1860 en oude wagons verstopt in de landerijen. Toch alles er aan gedaan om de historische route levendig te houden. Via een Indianen reservaat (Hualapai) met op de lokale radiozender alleen maar indianen muziek, dat we overigens na 3 nummers al helemaal zat zijn, rijden we door kleine nederzettingen. Alle brievenbussen staan op een rijtje naast de hoofdweg en de “bebouwing” bestaat vooral uit oude (grote) caravans die hier en daar staan in het, met gras begroeide, landschap. De beroemde Route: 66 gaat van Los Angeles naar Chicago aan de Oost kust. Zover gaan wij niet, want onze stop is dit keer Williams. Williams, ook wel de poort naar de Grand Canyon genoemd.

Ook al is het dan de poort naar… het is toch altijd nog 1 uur rijden over een bijna rechte weg, door een omgeving met geurende naaldbomen, bijna loodrecht op ons doel van vandaag af….The Grand Canyon.

Bij de entree worden we vriendelijk aangesproken door een dame die, zonder enig woord van ons, direct in de gaten heeft dat wij Nederlanders zijn, we worden uitgewuifd met doei doei. Eigenlijk wilden wij haar Haudoe leren, maar de rij wachtende achter ons is te lang…

We parkeren de auto en eigenlijk hebben we nog niet meer gezien dan naaldbomen, en dan eens doemt hij op, 1 van de  7 wereld wonderen. En deze titel is meer dan verdient!!

Wauw…wauw…wauw wat prachtig en onvoorstelbaar breed, diep en wijds. Wij lopen de 4,5 kilometer lange South Rim Walk, een wandelroute die meandert langs de diepe kloof, met telkens weer een verbazingwekkend uitzicht. We lopen met de zon in de rug, dus het zicht is perfect. Het is 82 graden Fahrenheit. Heel erg in de diepte zien we een glimps van de modder rode 2.700 kilometer lange Colorado River die 1.6 kilometer beneden ons ligt. Deze rivier heeft zijn bron in de Rocky Mountains en mondt uit in de Golf van Mexico. De Colorado River heeft in de laatste 6 miljoen jaar The Grand Canyon gevormd tot wat deze nu is. De rivier  is 91 meter breed. Heel diep onderin zien we met de verrekijker de rafts klaarliggen, waarmee de rapids (stroomversnellingen) bedwongen kunnen worden, dit is voor de echte waaghalzen.

De Canyon is op zijn breedste punt 30 kilometer en de totale lengte van de gehele kloof is 446 kilometer, met een totale oppervlakte van 6.734 vierkante kilometer. Het is immens.

De gelaagde rotsformaties hebben allerlei vormen en alle tinten rood zijn terug te vinden. Het is net een illusie, de ogen kunnen de vormen en afstanden niet waarnemen.

Hoeveel je er over leest, hoeveel plaatjes/ films e.d. er je van ziet….niets voldoet aan de werkelijkheid!!

In beauty we walked: beauty before us, beauty behind us!